Zichtbaarheid, herkenbaarheid en veiligheid zijn drie fundamentele begrippen voor hulp- en veiligheidsdiensten.
'En dat niet alleen in hun eigen belang, maar in het belang van alle andere weggebruikers', zegt Dirk Van Aerschot, korpschef politie Geel-Laakdal- Meerhout. 'De geïntegreerde politie test nu gedurende één jaar verschillende 'stripings' in een 30-tal lokale politiezones en bij de federale politie.
Kleurkeuze
'De hulp- en veiligheidsdiensten onderscheiden zich, niet alleen in ons land, op basis van verschillende kleuren. Bijna alle diensten vertrekken van een fluo-gele ondergrond. Het is wetenschappelijk aangetoond dat deze kleur het best zichtbaar is.
Als contrastkleur kiezen de medische diensten voor groen, de brandweerdiensten voor rood en de FAST-diensten (autosnelwegen – takelingen/signalisatie) voor zwart.
Alleen de civiele bescherming heeft gekozen voor oranje en blauw als kleuren. De traditionele politiekleuren zijn in bijna heel Europa fluo-geel met verschillende tinten blauw.'
Het Battenburgpatroon en de 'chevrons'
'Het Battenburgpatroon is een patroon van gekleurde blokken met hoge zichtbaarheid dat hierdoor de aandacht van andere weggebruikers trekt.
Het is gebaseerd op de gekende Battenberg- of Battenburgcake, een type gebak dat bestaat uit cake van verschillende kleuren dat zo gestapeld is dat je een schaakbordpatroon krijgt als je hem doorsnijdt.
Bij een 'full'-Battenburg zijn er twee rijen van zeven blokken, waarbij de gele en blauwe blokken, doorgaans ongeveer 30 op 60 cm, elkaar afwisselen.
Een full-Battenburg wordt meestal voor dringende interventievoertuigen gebruikt. Soms wordt ook een 'enkele' Battenburg gebruikt, met één rij van zeven blokken. Dit wordt dan meestal gebruikt voor voertuigen die niet worden ingezet voor dringende verplaatsingen of tussenkomsten.
Op de achterzijde van de voertuigen wordt gebruik gemaakt van 'chevrons', schuin rechtopstaande strepen in visgraatpatroon. Heel dikwijls kiezen hulp- en veiligheidsdiensten voor de kleuren fluo-geel en oranje-rood. Voor de herkenbaarheid van de politievoertuigen worden ze tijdens de testperiode echter ook in fluo-geel en blauw uitgevoerd.'
Prismatische folie
'De kracht van de zichtbaarheid zit in het gebruik van speciale prismatische folie. Die folie bestaat uit een duizendtal kleine prisma's per vierkante centimeter. Zowat 90 procent van het licht dat er op weerkaatst, wordt rechtstreeks teruggekaatst naar de lichtbron.
Daardoor zijn voertuigen met deze folie ongeveer vier keer beter zichtbaar dan een gewoon voertuig en kunnen ze tot op minstens 500 meter ver waargenomen worden.'
Testperiode van één jaar
'Een dertigtal politiezones en de federale politie gaan meerdere patronen gedurende één jaar uittesten. De minister van Binnenlandse zaken gaf groen licht en verwacht binnen een jaar een eindrapport met een voorstel tot nieuwe striping van politievoertuigen.
De politiezone Geel-Laakdal-Meerhout neemt deel aan dit project met een Volvo V60, een Volkswagen Tiguan, en een moto BMW.
De politiezone Geel-Laakdal-Meerhout test deze voertuigen met een 'full'-Battenburg en zonder de huidige striping met de gebogen blauwe lijnen. Ook de plaatsing en het lettertype van de diverse opschriften (112, zonenummer, naam van de politiezone, ...) wordt op vlak van zichtbaarheid en leesbaarheid uitgetest.
De twee voertuigen van de politiezone Geel-Laakdal-Meerhout zullen ook getest worden met een geel-blauwe motorkap, ook al is de voorzijde van het voertuig minder belangrijk voor de zichtbaarheid en herkenbaarheid. De evaluatie van de testen wordt uitgevoerd door het verkeersveiligheidsinstituut VIAS.'
'Gingen ons vooraf'
Politiekorpsen in Groot-Brittannië en hun overzeese gebieden, Ierland, Zweden, ... gingen ons vooraf met het volledige Battenburgpatroon. Verschillende andere landen, zoals Denemarken, Ijsland, Finland, Noorwegen, Tsjechië, Slovenië, Estland, Frankrijk (chevrons), Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika maakten er varianten op.
In België werden alle MUG- en ziekenwagens, de voertuigen van de Civiele bescherming, alle FAST-voertuigen en een deel van de brandweervoertuigen al voorzien van de Battenburgstriping in hun eigen herkenbare en traditionele kleuren.
Herkenbaarheid
Een belangrijk aspect voor politievoertuigen is de herkenbaarheid. Door deze Battenburgstriping op politievoertuigen toe te passen, sluiten we aan bij de herkenbaarheid van alle voertuigen van hulp- en veiligheidsdiensten.
De blauwe kleur, zowel in het Battenburgpatroon als in de chevrons op de achterzijde, zal de politie moeten onderscheiden van de andere hulp- en veiligheidsdiensten. Een nieuwe striping herkennen duurt een tijdje. Om dit te versnellen, zal de politiezone deze voertuigen heel dikwijls opnemen in haar communicatie.
Definitieve omschakeling?
Als de testen positief onthaald worden is het de bedoeling om alle politievoertuigen in België op dezelfde manier zichtbaar en herkenbaar te maken.'